Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Friday, April 19, 2024

KEJOHANAN MERENTAS DESA 2024


Kejohanan Merentas Desa peringkat sekolah telah diadakan pada 19 April 2024 (Jumaat). Kejohanan ini telah disertai oleh 70 orang murid yang terdiri daripada murid-murid Tahun 3 hingga Tahun 6.Para peserta telah dibahagikan kepada 2 kategori iaitu kategori B10 dan B12.

Murid-murid dikumpulkan seawal pukul 8.00 pagi untuk membuat aktiviti senaman ringan melalui aktiviti senamrobik. Kemudian, murid-murid diberikan taklimat oleh En. Ismail bin Ibrahim selaku penyelaras kejohanan dan seterusnya mereka dibawa ke pintu pagar utama untuk pemulaan larian.

Pada pukul 8.20 pagi para peserta dilepaskan secara berperingkat dengan didahului dengan murid perempuan dan diikuti oleh murid lelaki. Acara pelepasan dilakukan oleh En. Mohd Fadzli bin Mansor, Guru Besar SK Bukit Tampoi (A). Jarak larian adalah sejauh 3 km melalui KOA Bukit Tampoi dan KOA Kolam Air Bangkong.

Para peserta perlu melalui terowong, jalan berbukit, jalan berlopak serta melalui kebun getah dan kelapa sawit. Guru-guru pula ditugaskan untuk mengawal lalu lintas serta "check point". Setiap peserta perlu melalui semua "check point" dan mengambil penanda sebagai bukti peserta telah melalui tempat tersebut. Jumlah penanda yang perlu dikumpulkan adalah 4 unit.

Peserta pertama yang sampai ke garisan penamat adalah adalah adik Nur Farisa (Tahun 4) dengan catatan masa 28 minit. Larian telah selesai setangah jam kemudian. Seterusnya murid-murid dibenarkan untuk rehat di kantin sekolah. Majlis penutupan telah diadakan selepas waktu rehat di kantin sekolah. Penyempaian hadiah telah disempurnakan oleh Guru Besar SK Bukit Tampoi (A).

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang yang berjaya mendapat pingat. Mereka akan mewakili sekolah untuk ke peringkat daerah yang dijangka diadakan pada 24 dan 25 Mei 2024 bertempat di Bagan Lalang, Sepang. Teruskan kecemerlangan kalian untuk mengharumkan nama sekolah pula.

No comments:

Post a Comment