Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Sunday, March 10, 2019

BENGKEL TANAMAN CENDAWAN TIRAM KELABU 2019


Bengkel Tanaman Cendawan Tiram Kelabu adalah salah satu aktiviti yang terkandung di dalam Projek Tanaman Cendawan yang diusahakan oleh peserta Kelas Dewasa Asli dan Pribumi (KEDAP) dengan kerjasama Islamic Relief Malaysia (IRM) pada tahun 2018.

Walaupun pada tahun 2019, kelas KEDAP tidak lagi diajar di SK Bukit Tampoi (A), minat untuk mengusahakan projek ini oleh bekas peserta masih ada. Oleh yang demikian, satu bengkel tanaman cendawan telah diadakan di Nas Agro Farm, Jenderam Hulu.

Seramai 12 orang telah hadir pada bengkel tersebut. Mereka terdiri daripada 5 orang dari IRM, 2 orang guru SK Bukit Tampoi (A), 4 orang peserta Kedap dan 1 orang sukarelawan. Bengkel tersebut telah diadakan pada 8 Mac 2019 (Jumaat) dari pukul 2.30 petang hingga 4.30 petang.

Para peserta telah diajar cara-cara penyediaan bongkah, tanaman dan penjagaan. Selain daripada itu, para peserta juga berpeluang untuk mencuba menyediakan bongkah. Selain daripada itu, mereka juga diberi kesempatan untuk menuai hasil cendawan yang telah matang. 














No comments:

Post a Comment