Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Monday, November 6, 2023

JEMPUTAN UNTUK MENYAKSIKAN PERTANDINGAN MALAYSIA CHEM-E CAR TAHUN 2023

SK Bukit Tampoi (A) telah menerima jemputan untuk menyaksikan pertandingan Malaysia Chem-E Car tahun 2023 di UiTM Shah Alam. Pertandingan ini merupakan pertandingan peringkat antarabangsa di antara universiti-universiti seluruh Asia Tenggara. Ia telah dianjurkan oleh The Institutions Of Enginering Malaysia (IEM). Sebanyak 19 buah universiti yang telah mengambil bahagaian dala pertandingan tersebut.

Seramai 4 orang murid Tahun 5 telah dipilih untuk hadir bersama 1 orang guru pengiring untuk menyaksikan pertandingan tersebut. Pertandingan tersebut adalah pertandingan merekacipta kenderaan yang menggunakan hanya tenaga kimia untuk menggerakkan kenderaan tersebut dan menyasarkan bola yang berada di tengah gelanggang sama ada masuk gol atau menjatuhkan pin.

Walaupun, buka semua peserta dapat menggerakkan kenderaan masing-masing. Ia adalah satu cabaran yang besar untuk menggerakkan dan memberhentikan kenderaan pada jarak tertentu. Semoga pertandingan ini dapat memberikan inspirasi kepada murid-murid untuk meminati bidang STEM kelak.

Seterusnya kami, dibawa melawat ke makmal untuk melihat para peserta membuat persediaan pasukan masing-masing. Di sana, setiap pasukan bertungkus-lumus untuk memastikan kenderaan yang dibina dapat berfungsi dengan baik dan menepati syarat yang telah ditetapkan penganjur. Kemudian, kami turut dibawa ke kelas di mana para penuntut UiTM belajar serta bilik kuliah yang boleg menempatkan seraamai 300 orang dalam satu-satu masa.

Terima kasih diucapkan kepada pihak IEM kerana sudi menjemput kami menyaksikan pertandingan tersebut. Kami juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih juga kepada UiTM kerana sudi menerima kunjungan kami ke sana. Semoga satu hari nanti ada murid-murid sekolah ini yang berjaya menjejakkan kami ke UiTM.

No comments:

Post a Comment