Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Friday, August 9, 2019

MAJLIS PENYERAHAN BANTUAN KWAPM 2019


Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) diwujudkan adalah untuk memberi bantuan kepada murid Darjah 1 hingga Darjah 6 (Sekolah Rendah) dan Tingkatan 1 (Sekolah Menengah). Jumlah bantuan yang diberikan pada tahun 2019 adalah sebanyak RM100 seorang.

Pada tahun ini, SK Bukit Tampoi (A) telah menerima sebanyak 97 orang murid yang layak diberikan bantuan tersebut. Mereka terdiri daripada 17 orang (Data Sekolah), 78 orang (eDamak) dan 2 orang (eKasih). Oleh yang demikian, satu majlis penyerahan bantuan KWAPM telah diadakan pada 8 Ogos 2019 (Khamis) dari pukul 9.30 pagi hingga 12.00 tengah hari.

Sambutan daripada ibu bapa terhadap penyerahan bantuan ini amat menggalakkan. Walau bagaimanapun masih terdapat segelintir murid terutama bagi murid yang kerap tidak hadir ke sekolah tidak mendapat bantuan yang diberikan. Ini disebabkan oleh maklumat yang disampaikan oleh guru-guru di sekolah tidak dipanjangkan kepada mereka. 

Bantuan yang disalurkan adalah melalui pemindahan akaun bank. Justeru itu, murid yang menerima bantuan tersebut perlu membuka dan mengaktifkan akaun masing-masing sebelum bantuan ini dapat diberikan. Walau bagaimanapun, masih terdapat sebahagian kecil yang tidak dapat membuka buku akauan seperti yang diminta atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Oleh itu, pihak sekolah memberi kelonggaran untuk memberi bantuan tersebut dalam bentuk wang tunai kepada mereka.

Bantuan KWAPM ini diberikan dalam tempoh masa yang terhad iaitu sehingga 16 Ogos 2019 (Jumaat). Ibu bapa atau penjaga boleh mendapatkan bantuan tersebut di pejabat sekolah pada waktu pejabat. Selepas daripada itu, jika terdapat lebihan atau bantuan yang tidak dituntut pihak sekolah akan memulangkan semula bantuan tersebut kepada pihak kementerian.





No comments:

Post a Comment