Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Sunday, February 16, 2020

SKUAD PATROL DENGGI SEKOLAH TAHUN 2020


Pada 10 Februari 2020 (Isnin), Majlis Pelancaran Skuad Patrol Denggi Sekolah telah diadakan semasa sesi perhimpunan rasmi sekolah. Majlis ini dirasmikan oleh Pn. Siti Saadah binti Mukrim, Guru Besar SK Bukit Tampoi (A). Seramai 5 orang murid telah dipilih sebagai ahli Skuad Patrol Denggi Sekolah. Walau bagaimanapun semua guru dan murid terlibat sama secara tidak langsung sebagai ejen pembasmi Denggi di SK Bukit Tampoi (A). 

Unit Kebersihan bertanggungjawab untuk melatih dan menyelaras aktiviti dan tugas kepada ahli-ahli skuad. Skuad yang telah dipilih ini akan bertindak sebagai individu yang bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada rakan-rakan yang lain berkaitan dengan langkah-langkah pencegahan awal nyamuk Aedes seperti mengenal pasti tempat pembiakan nyamuk, membersihkan kawasan bilik darjah dan melaporkan kepada Guru Kesihatan kes-kes demam Denggi yang berlaku di sekolah.

Skuad Patrol Denggi ini diharapkan dapat membantu guru-guru menjaga dan mengawal kebersihan persekitaran bilik darjah agar tidak menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes. Mereka juga diharapkan agar dapat menyampaikan maklumat-maklumat tentang bahaya penyakit Denggi kepada rakan-rakan mereka di kelas mahupun di rumah. Semoga SK Bukit Tampoi (A) ini terhindar daripada penyakit Denggi yang boleh membawa maut.





No comments:

Post a Comment