Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Wednesday, June 7, 2023

PENDIDIKAN STEM BAGI KOMUNITI ORANG ASLI 2023

 

Pendidikan STEM bagi Komuniti Orang Asli adalah program yang dianjurkan oleh Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 6 dan 7 Jun 2023 yang bertempat di SK Bukit Tampoi (A). Seramai 35 orang peserta yang terdiri daripada murid-murid Tahun 5 dan 6 telah menyertai program tersebut.

Mereka telah dibahagikan kepada 2 kumpulan yang diselia oleh 6 orang fasilitator dan 11 orang penuntut Sarjana Sains. Kumpulan pertama akan melaksanakan projek Biomimicry yang bertempat di bilik komputer dan kumpulan kedua akan melaksanakan projek kereta solar di bilik Sains.

Murid-murid berasa sangat teruja kerana diberi peluang untuk mereka cipta robot Biomimicry dan kereta solar mereka sendiri. Dengan bimbingan dan tunjuk ajar yang diberikan oleh fasilitator, akhirnya mereka berjaya menyiapkan projek dan dapat membuat uji lari terhadap projek masing-masing.

Pihak sekolah mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pensyarah, fasilitator dan penuntut Sarjana Sains kerana memberi peluang kepada anak murid kami untuk mencuba sesuatu yang baharu dalam diri mereka. Semoga aktiviti seperti ini dapat diteruskan untuk pendidikan STEM yang lain pula.

No comments:

Post a Comment