Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Tuesday, May 21, 2024

PROGRAM STEM BERSAMA UPM 2024

Program STEM bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) telah diadakan pada 21 Mei 2024 (Selasa) di SK Bukit Tampoi (A). Program ini adalah kerjasama di antara Fakulti Kejuruteraan, UPM dan murid-murid Tahap 2 SK Bukit Tampoi (A). Seramai 18 orang pelajar dan 2 orang pensyarah daripada Fakulti Kejuruteraan UPM telah tampil untuk memberikan tunjuk ajar berkaitan STEM.


Program ini dimulai dengan sesi perkongsian oleh Prof. Madya Dr. Noor Ain binti Kamsani selaku penasihat Kelab IEEESB UPM. Perkongsian beliaun adalah berkaitan kepentingan pendidikan STEM kepada manusia. Seterusnya perkongsian oleh Prof. Madya Dr. Maryam binti Mohd Isa juga berkaitan kepentingan pendidikan STEM.

Seterusnya murid-murid dibahagikan kepada 2 kumpulan yang ditempatkan di tempat yang berasingan iaitu di Bilik Komputer dan Bilik Sains. Murid-murid dibimbing oleh fasilitator (pelajar UPM) tentang menggunakan aplikasi komputer dalam memberikan arahan kepada sesuatu sistem. Ini merupakan asas kepada pengaturcaraan robotik bagi murid-murid sekolah rendah.

Murid-murid sangat terhibur kerana dapat mengaplikasikan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam pembelajaran mereka. Program ini dapat meningkatkan minat murid-murid terhadap STEM yang merupakan dasar kerajaan untuk meningkatkan pembudayaan STEM dalam kalangan murid-murid sekolah.

Terima kasih diucapkan kepada Prof. Madya Dr. Noor Ain binti Kamsani, Prof. Madya Dr. Maryam binti Mohd Isa serta pelajar-pelajar Fakulti Kerujuteraan UPM kerana sudi menjalinkan kerjasama dengan SK Bukit Tampoi (A) dalam Program STEM pada tahun ini. Semoga perkongsian daripada kalian dapat dimanfaatkan buat guru-guru dan murid-murid di sekolah ini. Bak kata pepatah "Nak seribu daya, tak nak seribu dalih".

No comments:

Post a Comment