Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Thursday, March 29, 2018

KARNIVAL SEGAK (SIRI 1) 2018



Program Penilaian Standar Fizikal Kebangsaan (SEGAK) merupakan satu program kecergasan yang dirancang selari dengan Dokumen Standard Pendidikan Jasmani dan Kesihatan bagi menguji tahap kecergasan murid secara individu. Panitia Pendidikan Jasmani dan Kesihatan telah bersetuju untuk mengadakan Karnival SEGAK pada 29 Mac 2018 (Khamis) di dataran perhimpunan. Semua guru PJK telah terlibat di dalam aktiviti tersebut.

Program SEGAK ini meliputi 4 disiplin ujian yang meliputi ujian komposisi badan, daya tahan kardiovaskular, fleksibiliti dan daya tahan kekuatan otot. Ujian komposisi badan mengukur berat dan ketinggian murid bagi mendapatkan Body Mass Index (BMI). Manakala ujian daya tahan kardiovaskular pula menguji kekuatan fungsi jantung dengan cara naik turun bangku selama 3 minit.

Ujian fleksibiliti pula menguji kelenturan badan murid melalui aktiviti jangkauan melunjur. Akhir sekali murid diuji daya tahan kekuatan otot dengan melakukan aktiviti tekan tubi dan ringkuk tubi separa selama 1 minit. Selepas menjalani semua disiplin di atas, markah yang diperoleh akan dikira sama ada melepasi tahap minimum atau gagal.

No comments:

Post a Comment