Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Monday, March 5, 2018

JAPAN INTERNATIONAL COOPERATION AGENCY (MYJICA) 2018


Japan International Cooperation Agency (MYJICA) adalah satu program yang dianjurkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi yang telah berlangsung selama 1 hari pada 3 Mac 2018 (Sabtu) bermula pada pukul 8.00 pagi sehingga 5.00 petang.



SK Bukit Tampoi (A) telah diundang untuk menyertai program tersebut melalui kolaborasi dengan Islamic Relief Malaysia (IRM). Seramai 28 orang murid yang terpilih telah menyertai program tersebut yang terdiri daripada murid-murid Tahap 2 dengan diiringi oleh 2 orang guru. Manakala pihak IRM telah sudi menyediakan pengangkutan dan makanan dan minuman untuk para peserta.




PetroSains yang telah diundang khas telah menyediakan beberapa aktiviti yang menarik khas untuk murid-murid. Mereka telah memberi peluang kepada peserta untuk membuat projek masing-masing dalam masa yang telah ditetapkan.




Kemudian, para peserta dibawa melawat ke Jabatan Sains Forensik UKM. Di sana, mereka diberi penerangan tentang peranan unit tersebut dalam membantu Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) dalam menyelesaikan kes-kes berat yang sukar untuk diselesaikan. Selain daripada itu, peserta turut diberi peluang untuk melakukan pengesanan cap jari masing-masing sebagai pengalaman dan kenangan.





Para peserta yang mengikuti program ini telah menunjukkan minat yang mendalam tentang mata pelajaran Sains. Mereka sudah mula berminat untuk mempelajari mata pelajaran Sains kerana mereka dapati bahawa banyak aktiviti yang menarik yang dapat mereka perolehi dengan mengikuti aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh guru dan sekolah.






Ribuan terima kasih diucapkan kepada pihak UKM khususnya kepada Dr. Sri Pawita Al Bakri kerana sudi menjemput sekolah kami dalam menyertai program yang sungguh berguna ini. Turut tidak dilupakan adalah pihak IRM terutama kepada En. Mohamad Syakir Sarib dan rakan-rakannya kerana sudi menyediakan pengangkutan dan makan minum kami sepanjang berada di sana. Semoga kerjasama ini dapat dieratkan dan dipanjangkan ke program-program yang lebih menarik dan memberi impak yang positif kepada murid-murid SK Bukit Tampoi (A).



No comments:

Post a Comment