Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Tuesday, December 8, 2020

PERTANDINGAN KEBUN KOMUNITI MAJLIS PERBANDARAN SEPANG 2020


Pada hari ini, 8 Disember 2020 (Selasa), beberapa kakitangan daripada Majlis Perbandaran Sepang (MPS) telah hadir untuk membuat penilaian dan pemarkahan bagi Pertandingan Kebun Komuniti yang dianjurkan oleh MP Sepang. Pertandingan ini dibahagikan kepada 3 kategori iaitu komuniti, sekolah menengah dan sekolah rendah.

Tujuan pertandingan ini diadakan adalah untuk memupuk semangat pertanian dalam diri individu untuk kegunaan seharian. Dengan menggunakan pelbagai kaedah pertanian dari tradisional sehingga moden. Di peringkat sekolah, murid-murid diberikan pendedahan tentang teknik penanaman yang betul agar dapat diaplikasikan di rumah.

Pihak sekolah mengucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama yang telah diberikan oleh Yayasan MyKasih, Manulife Insurance Holding Berhad, Universiti Putra Malaysia, PIBG, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid yang telah terlibat secara langsung di dalam menjayakan projek pertanian ini. Setakat ini, kita telah berjaya menuai hasil tanaman sebanyak 3 kali yang melibatkan sayur-sayuran seperti sawi, bayam, pak choi dan kailan. 

Selain daripada itu, kita juga telah berjaya menanam beberapa jenis sayur berbuah seperti petola, kacang panjang, timun, labu air, bendi dan terung. Semua hasil pertanian dibahagikan kepada semua pihak yang terlibat untuk dinikmati bersama. Semoga pertanian ini dapat diteruskan untuk kelestarian di SK Bukit Tampoi (A) ini.

No comments:

Post a Comment