Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Monday, August 19, 2024

HASIL TUAIAN PERTAMA SISTEM ORGANOPONIK 2024

Tanaman Sistem Organoponik atau lebih dikenali sebagai sistem rumah hijau adalah usaha sama di antara SK Bukit Tampoi (A) bersama MyKasih Foundation dan Urban Hijau. Projek ini telah mendapat tajaan daripada Latin Women Organisation dan Linde.

Projek yang telah dimulai pada Julai 2024 telah membuahkan hasil. Pada 16 Ogos yang lalu, murid-murid dan guru pembimbing bersama En. Irfan daripada Urban Hijau telah bersama-sama memetik hasil pertama daripada projek ini. Hasil pertama ini telah dituai, dibersihkan, ditimbang dan dibungkus oleh murid-murid sekolah ini.

Hasil yang telah siap dibungkus diagihkan kepada murid-murid yang turut serta dalam projek ini. Ini sebagai motivasi kepada mereka agar lebih gigih berusaha untuk meningkatkan produktiviti tanaman mereka. Di samping itu, ia juga memberi semangat kepada murid-murid untuk meneruskan usaha mereka menjaga dan memelihara tanaman mereka agar lebih baik dan terurus.

Terima kasih kepada MyKasih Foundation, Latin Women Organisation, Linde dan Urban Hijau kerana memberi peluang kepada murid-murid sekolah ini menimba ilmu baharu berkaitan pertanian moden agar mereka boleh gunakan untuk menjana pendapatan sendiri pada suatu hari nanti. Diharapkan projek ini dapat diteruskan sehingga murid-murid boleh melaksanakan segala aktiviti pertanian ini sendiri.



No comments:

Post a Comment