Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Tuesday, August 6, 2024

PROGRAM GOTONG-ROYONG LINDE DAN MYKASIH FOUNDATION 2024

Program gotong-royong syarikat Linde dan MyKasih Foundation telah diadakan pada 6 Ogos 2024 (Selasa) bertempat di SK Bukit Tampoi (A). Program ini disertai olah seramai 31 orang daripada syarikat Linde, 1 orang daripada MyKasih Foundation dan 3 orang daripada Urban Hijau.

Tujuan program ini diadakan adalah sebagai sebahagian daripada program CSR syarikat untuk memberi sumbangan kepada komuniti setempat. Aktiviti khusus yang diadakan adalah menyediakan batas pertanian melalui penyediaan medium tanaman yang bersistematik dan menanam pokok yang hasilnya boleh dimakan.

Para sukarelawan Linde telah hadir awal ke sekolah dan berkumpul di kantin sekolah. Sejurus selepas ketibaan pengurus Linde satu taklimat ringkas telah diadakan. Taklimat yang disampaikan oleh En. Irfan daripada Urban Hijau tentang proses kerja yang akan dilakukan pada hari ini.

Peringkat yang pertama, mereka perlu menyediakan batas tanaman dengan menggunakan bata-bata yang sedia ada. Kemudian mereka perlu menggemburkan tanah pada batas tersebut. Pada peringkat yang kedua, medium tanaman perlu ditaburkan secara berlapis seperti tanah, serbuk kayu, daun kering dan baja kompos.

Pada peringkat yang ketiga, mereka telah menanam anak-anak pokok pada batas tanaman yang telah disediakan sebelum itu. Akhir sekali tanaman tersebut perlu disiram akan tanah menjadi lembap dan pokok boleh terus hidup.

Terima kasih kepada syarikat Linde, MyKasih Foundation dan Urban Hijau di atas kerjasama yang diberikan dalam menjayakan program gotong-royong di sekolah ini. Murid-murid dan guru-guru akan meneruskan projek ini dengan menjaya tanaman tersebut sehingga mengeluarkan hasil. Semoga projek ini dapat memberikan manfaat kepada warga sekolah nanti.

No comments:

Post a Comment