Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Thursday, August 15, 2024

PROGRAMME FUNGI FLOURISH 2024


"Programme Fungi Flourish" adalah program jalinan di antara Kulliyyah of Economics and Management Sciences, Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak dan Solihin Group bersama SK Bukit Tampoi (A). Projek kerjasama ini dilaksanakan untuk menyediakan pondok cendawan tiram kelabu beserta bongkah semaian yang bertujuan untuk memupuk minat bertani dalam kalangan murid-murid sekolah rendah serta dapat meningkatkan pengetahuan dalam menguruskan kewangan.

Projek ini telah dirasmikan oleh En. Mohd Fadzli bin Mansor, Guru Besar SK Bukit Tampoi (A) dengan disaksikan oleh kakitangan Salihin Group, penuntut UIA, penuntut IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan, guru-guru serta murid-murid SK Bukit Tampoi (A). Acara perasmian telah diadakan pada 15 Ogos 2024 (Khamis) di kantin sekolah.

Cik Fasalia Ernie binti Samat selaku pengarah projek serta 5 orang penuntut UIA telah bertungkus-lumus untuk menyediakan pondok, memasang jaring hitam dan menyediakan bongkah cendawan yang sudah boleh dituai. Manakala Salihin Group pula berperanan untuk memberi pendidikan berkaitan pengurusan kewangan kepada murid-murid yang terlibat.

Selain daripada itu, turut diundang adalah Cik Afiza (suku Jakun) dan En. Donny (suku Semelai) iaitu penuntut Orang Asli daripada IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis sebagai penceramah motivasi kepada murid-murid SK Bukit Tampoi (A). Mereka memberikan galakan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi seperti mereka yang bakal menamatkan pengajian perguruan mereka tidak lama lagi.

Terima kasih diucapkan kepada penuntut UIA Gombak, IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan dan Salihin Group kerana telah memilih SK Bukit Tampoi (A) untuk projek ini. Sumbangan kalian sangat bermakna bagi murid-murid sekolah ini kerana minat mereka terhadap pertanian amat mendalam. Semoga murid-murid sekolah ini dapat belajar menguruskan pondok cendawan ini dengan jayanya.


Ucapan Guru Besar


Ucapan Pengurus Projek
(Cik Fasalia Ernie binti Samat)


Ceramah Motivasi
(En. Donny)


Ceramah Motivasi
(Cik Afiza)


Ceramah Kewangan
(Salihin Group)

No comments:

Post a Comment