Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Tuesday, April 10, 2018

PROGRAM KESIHATAN UKM : PENCEGAHAN CACING DALAM KALANGAN MURID ORANG ASLI


Pencegahan Cacing Dalam Kalangan Murid Orang Asli adalah di bawah Projek Pembangunan Komuniti IRM dengan kerjasama Program Sains Biomedik, Fakulti Sains Kesihatan dari Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur. Mereka terdiri daripada 2 orang pensyarah, 5 orang penuntut sarjana, 1 orang pembantu tadbir dan 1 orang pemandu yang diketuai oleh Prof. Dr Mohamed Kamel bin Abdul Ghani. Program ini turut dihadiri oleh wakil daripada Islamic Relief Malaysia yang di wakili oleh En. Mohamad Syakir bin Mohd Sarib. 




Program ini diadakan pada 10 April 2018 (Selasa) dan dijalankan dalam 2 sesi iaitu sesi pertama pada pukul 9.00 pagi hingga 10.00 pagi yang melibatkan murid-murid Tahap 1 manakala sesi kedua pada pukul 11.00 pagi hingga 12.00 tengah hari. Aktiviti yang dijalankan adalah sesi ceramah kesihatan yang disampaikan oleh para penuntut sarjana yang mengambil bahagian. Kemudian dijalankan sesi soal jawab bersama murid-murid. Pada akhir sesi murid-murid diberikan penerangan tentang cara mengambil sampel najis.




Murid diberikan penerangan tentang cara mengambil najis yang bertujuan untuk dianalisis oleh penuntut UKM sama ada muridmurid sekolah ini mempunyai masalah cacinga atau sebaliknya. Sampel-sampel ini akan dikumpulkan pada keesokkan hari oleh guru-guru di sekolah. Diharapkan agar program ini mendapat kerjasama daripada ibu bapa untuk mendapatkan sampel yang diperlukan.



No comments:

Post a Comment