Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Wednesday, April 25, 2018

PROGRAM LATIHAN PENCEGAHAN KEBAKARAN 2018 (SIRI 1)


Program Latihan Pencegahan Kebakaran adalah program tahunan yang mesti dilaksanakan oleh setiap sekolah di Malaysia. Tujuan pelaksanaan program ini adalah untuk memberi kesedaran kepada warga sekolah tentang kepentingan keselamatan diri masing-masing.


Warga sekolah didedahkan kepada situasi kecemasan yang sebenar apabila berlakunya kebakaran. Loceng yang panjang dibunyikan dan semua warga sekolah perlu keluar daripada tempat masing-masing dalam keadaan yang senyap dan terkawal ke tempat berkumpul.


Semasa di tempat berkumpul guru kelas perlu mengira jumlah murid yang berkumpul adalah sama dengan Buku Kedatangan Murid. Alhamdulillah kerana jumlah murid yang berkumpul adalah mencukupi. 


Sejurus selepas itu, GPK Hal Ehwal Murid telah menyampaikan taklimat tentang latihan yang telah dilaksanakan. Beberapa kelemahan telah dikenal pasti, antaranya murid membuat bising semasa beratur, tidak mengikut laluan yang paling dekat dan ada murid yang kembali ke kelas semata-mata untuk menyimpan buku.


Secara keseluruhannya, latihan pencegahan kebakaran pada kali ini agak memuaskan kerana masih terdapat beberapa kelemahan yang boleh diperbaiki. Latihan kali kedua perlu dijalankan bagi mengatasi kelemahan tersebut yang dijangka dijalankan pada bulan Ogos.

No comments:

Post a Comment