Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Friday, May 26, 2017

PROGRAM IKATAN KASIH RAMADHAN : SUMBANGAN FOOD BASKET DARIPADA PERTUBUHAN BAROKAH JUMAAT







Bulan Ramadhan atau Bulan Puasa menjelang tiba. SK Bukit Tampoi (A) dengan kerjasama Pertubuhan Barokah Jumaat dari Cyberjaya telah menganjurkan Program Ikatan Kasih Ramadhan bertujuan untuk menyantuni saudara baharu yang terdiri daripada kalangan masyarakat Orang Asli di sekitar Dengkil, Sepang.  Seramai 30 buah keluarga telah dipilih untuk menyertai program ini yang berlangsung pada 25 Mei 2017 (Khamis) bersamaan 28 Syaaban 1438 Hijrah.

Tumpuan utama program ini diberikan kepada saudara baharu yang beragama Islam dalam kalangan masyarakat Orang Asli dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan syiar Islam. Inisiatif ini sejajar dengan hasrat Pertubuhan Barokah Jumaat untuk melihat golongan sasaran merasai keprihatinan dan menghayati keindahan syiar Islam.

Majlis ini dihadiri oleh beberapa orang wakil dari pertubuhan tersebut dangan dirasmikan oleh Batin Ongen Anak Chinak @ Osman bin Abdullah. Beliau ialah Tok Batin bagi masyarakat Orang Asli di KOA Kolam Air Bangkong yang turut dihadiri oleh para pentadbir sekolah dan para ibu bapa.

Dalam ucapan perasmian, Tok Batin telah melahirkan perasaan syukur dan terharu kerana kemurnian persaudaraan Islam yang sering mengambil berat bahkan tidak pernah mengabaikan aspek kebajikan, keagamaan dan pembangunan rohani terhadap masyarakat Orang Asli. Beliau mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhinggga kepada semua pihak yang sudi memberi sumbangan dan menjayakan program ini.

Sumbangan berupaya barangan keperluan harian  seperti beras, minyak masak, gula tepung dan kurma telah disampaikan oleh beliau kepada golongan sasar. Dengan pemberian sumbangan ini diharap dapat menceriakan dan memeriahkan sambutan bulan Ramdhan yang bakal tiba tidak berapa lama lagi.

Pertubuhan Barokah Jumaat merupakan sebuah NGO Muslim yang berorientasikan kebajikan sesama saudara Islam dan berpusat di Cyberjaya. Melalui program Ikatan Kasih Ramdhan kali ini, pemberian Food Basket di SK Bukit Tampoi (A) diwakili oleh beberapa orang sukarelawan yang terdiri daripada Zolidiayanti binti Abdul Razak, Nurulasyikin binti Mansor, Muhd Khairul bin Musa, Noraidah binti Abdul Ghaffar dan Nor Fadzilah binti Jamain.








1 comment: