Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Monday, April 29, 2019

PROGRAM HOREY!@TAMPOI 2019


Program Horey!@Tampoi merupakan satu program kesihatan bertujuan untuk mendidik, memeriksa dan memberi rawatan yang perlu terhadap penyakit kutu dalam kalangan masyarakat Orang Asli. Unit Kesihatan telah bekerjasama dengan Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan bantuan Islamic Relief Malaysia (IRM).

Program ini telah dijalankan pada 26 April 2019 (Jumaat) bertempat di bilik darjah masing-masing. Seramai 53 orang penuntut dari UPM telah hadir bagi membantu memberikan pendidikan terhadap kepentingan penjagaan kesihatan diri. Selain daripada itu, mereka juga bertanggungjawab untuk memberikan rawatan terhadap penyakit kutu melalui kaedah mencuci rambut.

Hasil daripada program ini, ramai murid sekolah ini dikenal pasti mempunyai penyakit kutu. Justeru itu, langkah pencegahan perlu dilakukan dengan kaedah mencuci rambut. Rawatan yang diberikan hanya berkesan buat sementara sahaja kerana mereka akan dijangkiti semula apabila mereka pulang ke rumah masing-masing.

Langkah seterusnya adalah dengan masuk ke kampung khususnya ke rumah murid-murid yang terlibat bagi memberi rawatan kepada keluarga mereka. Oleh yang demikian, pihak IRM dan UPM perlu mendapatkan kerjasama di antara Batin dan Jakoa bagi menjayakan program tersebut. Semoga masalah penyakit kutu ini dapat dibanteras sehingga ke akar umbi.










No comments:

Post a Comment