Selamat Datang Ke Laman Blog Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi (A)

Thursday, April 18, 2019

PROGRAM KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA 2019


Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah mengadakan Program Kesihatan untuk semua murid SK Bukit Tampoi (A) berkaitan dengan penyakit cacing. Program ini merangkumi dua aktiviti iaitu Ceramah Kesihatan dan Pemeriksaan Kesihatan.

Program ini ketuai oleh Prof. Dr Kamel dari Fakulti Sains Kesihatan bersama-sama 1 orang pegawai dan 5 orang penuntut sarjana. Dengan kerjasama Unit Kesihatan, ceramah kesihatan telah dijalankan pada pukul 9.00 hingga 10.00 pagi yang telah disampaikan oleh penuntut-penuntut sarjana terbabit diadakan di Makmal Sains.

Sejurus selepas ceramah, murid-murid dibekalkan dengan botol kosong untuk mengisi sampel najis murid yang perlu dipulangkan untuk dianalisa di makmal UKM. Keputusan daripada hasil analisa akan dimaklumkan kemudian oleh UKM kepada pihak sekolah.

Program ini berlangsung dari 15 hingga 18 April 2019 bagi memberi peluang kepada murid-murid untuk memulangkan bekas bersama sampel yang diperlukan oleh pihak UKM. Kami berharap dengan adanya pemeriksaan seperti ini dapat membantu pihak sekolah mengenal pasti murid yang mempunyai masalah berkaitan penyakit cacing. 

Murid-murid yang positif penyakit cacing perlu pergi ke klinik berdekatan untuk mendapatkan rawatan dan ubatan yang sesuai. Semoga penyakit cacing ini dapat dicegah dan dihapuskan di samping murid-murid boleh mendapat didikan dan mengamalkan gaya hidup yang sihat di rumah.














No comments:

Post a Comment